A munkaidő-nyilvántartás (jelenléti ív) alaki követelményei.2016-05-17

A munkaidő-nyilvántartás (jelenléti ív) vezetése a 2012. évi I. tv. (továbbiakban Mt.) előírásai alapján a munkáltató kötelezettsége." 134. § (1) A munkáltató nyilvántartjaa) a rendes és a rendkívüli munkaidő,b) a készenlét,c) a szabadság

tartamát.

(2) A nyilvántartásból naprakészen megállapíthatónak kell lennie a teljesített rendes és rendkívüli munkaidő, valamint a készenlét kezdő és befejező időpontjának is."A munkaidő-nyilvántartás (jelenléti ív) formája nincs meghatározva, lehet napi, heti, vagy havi bontású. A lényeg, hogy az ellenőrzés során a felügyelők rendelkezésére kell tudni bocsátani az aktuális hónapból eltelt teljes időszakra vonatkozó adatokat. (Tehát ha valaki napi ívet vezet, akkor egy pl. 26-i ellenőrzés során nem elegendő átadni az adott napra vonatkozó ívet, hanem az aktuális hó 1-26-ig tartó napok mindegyikét be kell tudni mutatni a helyszínen.)Előző havi nyilvántartásoknak nem kötelező a helyszínen lenniük.A munkaidő-nyilvántartás naprakész vezetése kiemelt munkáltatói feladat, hiszen egy esetleges hatósági ellenőrzés során ez az irat lesz az első "találkozási pont". Rá lehet bízni a munkavállalókra, de a hatóság az esetleges mulasztásokért kizárólag a munkáltatóval szemben fog eljárni. A naprakész vezetés mellett nagyon fontos, hogy a nyilvántartás (jelenléti ív) megfeleljen az alaki követelményeknek is.Mit is jelent ez a gyakorlatban?Az adott napon, a munkavállaló munkájának megkezdésekor fel kell tűntetni annak időpontját, az óra és a perc megjelölésével (pl. "08.00", nem elegendő a "8" jelölés). A munkavállaló munkájának befejezésekor (és csak akkor, előre soha ne töltsük ki!!!) szintén be kell írni annak pontos idejét, valamint a ledolgozott órák számát. A munkavállaló aláírása nem kötelezően kell, hogy minden nap naprakészen rá kerüljön a jelenléti ívre. Fontos azonban tudni, hogy bármilyen jogvita esetén csak a munkavállaló aláírásával ellátott munkaidő-nyilvántartás számít hitelesnek.Nem elfogadott a munkaidő-nyilvántartás (jelenléti ív) üresen hagyása még abban az esetben sem, ha a munkavállaló a pihenőnapját, szabadságát tölti, vagy táppénzen van.Ilyenkor "P", "Sz", "TP" vagy bármilyen egyéb jelölést kel alkalmazni. A lényeg az, hogy egyértelműen megállapítható legyen a munkavállaló távolmaradásának oka.Amennyiben hasznosnak találta cikkünket és szeretne a csapatunkkal partnerséget kötni, illetve kérdése merült fel bármilyen munkaügyi, munkavédelmi témakörrel kapcsolatosan, kérje ajánlatunkat vagy lépjen velünk kapcsolatba elérhetőségeinken. 

Vissza a cikkekhez